لیزر و کاربرد آن در بیماری پوستی و زیبایی پوست
تیر 16, 1398
کاربردهای لیزر در پزشکی
تیر 16, 1398

از حذف موهاي زايد گرفته تا از بين بردن جاي زخم ها در روي پوست.خيلي ها آخرين اميد شان براي رهايي از جاي زخم جراحي روي شکم و خراش تصادف در صورت، ليزر است؛ ولي ليزر چگونه جاي زخم را از بين مي برد؟ با دکتر مريم يوسفي، متخصص پوست و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، در همين زمينه به گفتگو نشسته ايم.خانم دکتر! کدام بيماران براي ليزر جاي زخم هاي شان به مطب مي آيند؟مواردش زياد است؛ مثلا به دنبال هرگونه عمل جراحي و بريدن پوست، لاجرم جوشگاهي روي پوست مي ماند. حالا اگر دقت و مهارت جراح زياد باشد اين جوشگاه ظريف بوده و کمتر به چشم خواهد آمد ولي گاهي مثلا به دنبال سوختگي فرد دچار جوشگاه هاي وسيعي مي شود که منظره ناخوشايندي را ايجاد خواهد کرد.

افراد بايد بدانند که امروزه دستگاه هاي ليزر متعددي براي بهتر کردن منظره جوشگاه ها وجود دارد و هرگز نبايد انتظار داشته باشند که جوشگاه هاي شان به طور کامل و صد درصد رفع شود.روش هاي ديگري هم هست؟بله؛ روش هاي مختلفي شامل داروهاي موضعي، ميکرودرم ابريژن، درم ابريژن و ليزر جهت بهبود جوشگاه ها امروزه در اختيار پزشکان متخصص پوست وجود دارد که با ترکيبي از اين روش ها گاه مي توان نتايج قابل توجهي گرفت.

بيمار بايد صبور باشد و به دقت به توصيه هاي پزشک گوش فرا دهد. گاه جلسات متعدد درماني جهت حصول نتيجه مناسب لازم است.چه ليزرهايي وجود دارد؟از جمله ليزرهايي که مي توانند به بهبود جوشگاه ها کمک نمايند مي توان به ليزر PDL (ليزري که اساسا براي درمان ضايعات عروقي به کار مي رود)، IPL، ليزرهاي لايه بردار مثل Erbium-YAG و Co2 و نيز اخيرا از ليزرهاي فراکشنال مثل affirm و Fractional اشاره کرد.داروها چطور؟داروهاي مختلفي در درمان جوشگاه ها کاربرد دارند از جمله داروهاي حاوي هپارين و عصاره پياز، کرم هاي استروئيدي و کرم هاي حاوي اسيد ميوه که به نوبه خود مي توانند تا حدودي جوشگاه ها را بهتر نمايند.و چه نکاتي را بايد مدنظر داشت؟

گاهي لازم است فرد تا مدتي از لباس هاي مخصوص فشاري در محل رخداد جوشگاه هاي سوختگي استفاده نمايد و يا مصرف صفحات سيليکوني روي اين جوشگاه ها گاه نتايج خوبي را به همراه خواهند داشت. درنهايت با ترکيبي از اين روش هاي درماني مي توان به نتايج خوبي دست يافت، ضمن اين که در مواردي نيز جراحي پلاستيک به عنوان يک اقدام اساسي ضروري است و در مراحل بعد با استفاده از روش هاي فوق الذکر مي توان نتايج جراحي را بهبود بخشيد.

آيا افرادي وجود دارند که اين ليزر درماني براي آن ها ممنوع باشد؟بله، ليزردرماني براي افراد باردار، کساني که حساسيت زيادي به نور دارند و بدخيمي ها و عفونت ها به هيچ عنوان توصيه نمي شود؛ اما ساير افراد بالاي 20 سال مي توانند زير نظر پزشک در صورت نياز بعد از انجام تست، از ليزردرماني استفاده کنند. به عنوان آخرين سؤال کمي هم درباره عوارض ليزردرماني در اين بيماران توضيح بدهيد.از عوارض ليزر مي توان به ايجاد سوختگي و يا از بين رفتن رنگدانه هاي پوستي اشاره کرد، از بين رفتن اين رنگدانه ها باعث ايجاد لکه هاي روشني روي پوست مي شود.

درمان جای سوختگی ناشي از ليزر بسيار مشکل است و تنها راه حل آن جراحي خواهد بود. در نتيجه به افرادي که پوستي تيره دارند به ويژه سياه پوستان توصيه مي شود از ليزر استفاده نکنند. چون هر قدر پوست تيره تر باشد، بيشتر احتمال آسيب وجود دارد و هر اندازه پوست روشن تر باشد، نتيجه بهتري از ليزر درماني به دست خواهد آمد. در ضمن افرادي که سابقه لکه هاي پوستي ناشي از سوختگي ملايم دارند نيز گزينه مناسبي براي ليزردرماني محسوب نمي شوند، چون احتمال سوختگي در آن ها بسيار زياد است.

سیمرغ

تماس با ما